۲۸ آبان ۱۳۸۶، ۱۸:۱۰

اولین سایت پرنده نگری کشور در افتتاح شد

اولین سایت پرنده نگری کشور در افتتاح شد

ارومیه - خبرگزاری مهر: اولین سایت پرنده نگری کشور شامگاه امروز در تالاب کانی برازان شهرستان مهاباد با حضور اعضای کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار مهر در مهاباد، در این آیین که با حضور تمام اعضای کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی کشور و جمعی از مدیران استانی و مسئولان محلی مهاباد برگزارشد تالاب کانی برازان مهاباد به عنوان اولین سایت پرنده نگری افتتاح شد.

تالاب کانی برازان یکی‌از مهم‌ترین تالابهای اقماری جنوب دریاچه ارومیه است که زیستگاه پر ارزشی را برای پرندگان آبزی فراهم کرده است.

این تالاب در 40 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و مابین روستاهای بفروان، قره داغ و خورخوره واقع شده است.

این تالاب ‪ ۹۰۲‬هکتار مساحت دارد و همه ساله پذیرای دهها هزاران پرنده آبزی و کنار آبزی از ‪ ۵۲‬نوع و گونه بومی و مهاجر است.

ساخت آلونک هایی مستتر برای استقرار طبیعت گردان و نصب دوربین های مجهز برای تماشای پرنده ها و جلوه های زیبای تالاب کانی برازان از امکاناتی است که در نخستین سایت پرنده نگری کشور ایجاد شده است.

همچنین با ساخت کتابخانه و ارائه تصاویر و مطالب علمی از انواع پرنده های آبزی ، کنار آبی و خشکزی در تالاب کانی برازان، امکان حضور محققان و دانشجویان رشته های زیست محیطی در این سایت منحصر به فرد فراهم خواهد شد.

با تبدیل شدن این تالاب به یک سایت پرنده‌نگری، این منطقه به زودی به یک قطب مهم گردشگری و اکوتوریسم در کشور مبدل خواهد شد.

این تالاب که درحوزه اکولوژیک پارک ملی دریاچه ارومیه واقع شده به دلیل زیست و گذر گونه‌های کمیاب و نادر پرندگان و دیگر وحوش قبلا نیز بعنوان یک منطقه شکار ممنوع اعلام شده ‌بود که هم اکنون عنوان پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافته است.

آب تالاب از چشمه آب شیرین روستای قره داغ و شاخه انحرافی رودخانه مهاباد در پایین دست روستای خورخوره تامین می شود.

این تالاب به دلیل موقعیت توپوگرافی و وجود توده‌های نی‌زار، پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله گونه در خطر انقراض اردک سر‌سفید و گونه‌های حمایت‌شده اردک مرمری، پلیکان، قو، فلامینگو، حواصیل عقاب تالابی و همچنین سایر پرندگان همچون انواع غاز، انواع مرغابی، آنقوت و ... است.

غیر از پرندگان موجود در تالاب یک نوع وزغ سبز معمولی و یک نوع قورباغه مردابی و همچنین ماهی کپور در این تالاب زیست می نمایند.

تالاب کانی برازان به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شده و جزء مناطق چهارگانه کشور محسوب می شود.

کد خبر 589576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha